Tuesday, February 22, 2011

Not A Guinea Pig

Gosip lunch kami tadi adalah tentang kakak ipar seorang kawan yang menderita sakit pancreatitis yang kini berada di ICU.

Diceritakan bahawa semasa kakak itu dalam rawatan di sebuah hospital kerajaan, berlaku pelbagai komplikasi dalaman antaranya pundi kencing beliau mengandungi cecair berlebihan dan tiub terpaksa dimasukkan melalui kulit (cucuk lah). Jururawat yang ditugaskan adalah jururawat pelatih, dengan pemantauan yang sangat minima oleh jururawat terlatih dan doktor. 

Cubaan kali pertama, macam berjaya. Tetapi doktor datang kemudian, periksa dan minta tiub dipasang semula kerana berlaku kebocoran.Cubaan kali kedua seakan berjaya juga, tetapi doktor datang kemudian periksa dan mendapati salur tiub tidak dipasang secara tepat di saluran yang betul, lalu berlaku pembengkakan. Kali ketiga tusukan tiub baru menjadi.

Dan. Jururawat pelatih yang melakukan kerja-kerja berkenaan TIDAK memastikan sama ada bius telah berkesan dan terus melalukan cubaan pertama, kedua dan ketiga. Benar, pada setiap percubaan, wanita berkenaan terpaksa menghadapi semua itu tanpa bius. 

*pengsan*

2 comments:

Azura Abdul Jamil said...

eiii sakit....giler laa...

Ahsuez said...

Hi Azura.

Seriously, kan! I masa caesarian, doc cepat sangat belah, masa bius I tak completely dispersed. I rasa macam kena cubit-cubit. Then I told the doc and I was put on pengsan mode terus.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...