Tuesday, September 2, 2014

It Has Been A Gazillion While...

... and suddenly I write again.

Alah. Blog picisan, kau update atau tak, bukan ramai peduli. Tapi yang sikit yang memberi perhatian tu memang saya sangat sayang. 

Eirsa.

Eirsa ni sebenarnya boleh dikatakan benyek sikit la. Benyek ni macam lembik sikit; her solution to everything in the world is menangis dan merengek. May be being the first and 3+ years without any siblings dan dimanjakan. Well. Not really dimanjakan, I have to say that we are quite strict about certain things juga la. Tapi tu la, tetap mengungguli tumpuan selama tiga tahun lebih.

Dan dengan adanya Eivie, she took quite some (long) times to adjust in sharing love and attention with someone else. Not quite easy but alhamdulillah, improving from time to time. As of Aug 2014, mereka berdua kini sudah menjadi teman bermain walaupun adakalaselalunya menjadi teman berebut dan bercakaran.

Eirsa.

Kalau dia dah merajuk tu, nak memujuk memang satu hal yang berbeza yang menuntut level kesabaran yang tinggi. Dulu memang aku hangin. Sebab eh kau dah kenapa nak merajuk tak bersebab. Tapi tu lah, penyeselesaialan untuk merajuk Eirsa ni memang sangat bukan dengan marah lagi, pukul apatah lagi. Dia akan lagi buat keras, melalak lebih deras. Memang kena pujuk secara halus sambil mencucukkan jarum psychology. 

Seharusnya tiap kali dia menangis dan merajuk, perlu dibiarkan terlebih dahulu. Biar dia tahu yang salahnya tetap ada, yang menangis dulu kau kat situ biar kau sedar hidup ini tidak mudah. Dan kemudian secara sedikit-sedikit mendekati dia dengan tegas. Kemudian peluk. Kemudian bersayang-sayang. Keadaan akan reda dalam 5-10 minit. Usah terburu, tidak elok untuk keadaan emosi aku dan Eirsa. Setelah itu baru mula bertanya dan menerangkan punca, sebab dan cara mengatasi. Wah!

Dan semalam masa aku kopekkan buah duku-langsat untuk dia, kami berbual-bual di meja makan. Hanya aku dan Eirsa (dia sukakan exclusivity seperti ini). Seronok berbual apabila dia bersikap attentive. Ya, dia mahukan duku-langsat yang sedang dikopek, oleh itu dia akan menanti dan lebih attentive. Masa seperti ini adalah masa terbaik untuk kami berbincang hati ke hati. 

Why did you cry? (Mommy marah). 
Why mommy marah? (Sebab Eirsa tak listen to mommy). 
Kalau Eirsa listen to mommy, mommy marah tak? (No).
Are you a good girl? (Yes. At school, teacher said Eirsa not good).
Which teacher? (Teacher V).
Why teacher said Eirsa not good (Sebab Eirsa not good dance).
But I like it when you dance. You are good!
Did Teacher V gave you stars when you did you homework? (Yes. But one only)
But Teacher V gave one star to your friends juga, kan? (Yes)
So, that means Teacher V says that Eirsa is good, your friends are good too.
Eirsa not good in dancing, but it's ok. Mommy pun ada teacher. Teacher said mommy dance not good. But it's ok. Mommy try again try try and try. And later teacher said mommy's dancing was good! (Silent)
So, Eirsa can be like mommy too. Mommy tak cry. Eirsa's dance not good but can you read? (Yes).
Can you count? (Yes).
Can you color? (Yes).
Can you run and jump and have fun? (Yes).
Waaaa! See! You are very good! (Laugh in pride).

And the conversation was continued with things about her good time jumping and running at the playground. Distraction is unavoidable when you are talking with preschoolers. Haha.

I do hope she always come back to me whenever she has any problems. Any. 

Always be my baby and friend.

4 comments:

Unknown said...

Yep..being a mother need a lot of patient... Kadang kala kite sendiri pun rasa cam nk nangis or merajuk bila ank2 tunjuk perangai...hahaha....

Ahsuez said...

Ya Alynn! Dulu memang rasa nak marah je, tapi sekarang lebih kepada masing-masing take time off, then baru re-visit.

Amyz! said...

Alam pun suka menangis tanpa sebab musabab yg kukuh. Dulu memang nak marah je. Sekarang biar, lepas tu, dia sendiri datang cakap, alam minta maaf mama. Ok. Then peluk, cium.

Haih la anak.. :-)

Ahsuez said...

As they learn, we are learning too, Mama Amyz!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...